fallback

Производителите на автомобили вече нямат контрол върху собствените си проблеми

Концерните са поставени под напрежение вече месеци наред, но събитията от последните две седмици акцентират върху необходимостта от намиране на отговори

17:05 | 14.07.19 г. 10

Световните автомобилни производители продължават да бъдат разтърсвани от възможно най-сериозните проблеми – тези, които са отвъд техния контрол.

Концерните са поставени под напрежение вече месеци наред, но събитията от последните две седмици акцентират върху необходимостта от намиране на отговори от страна на автомобилните ръководители за справяне с предизвикателствата пред индустрията, пише CNN в материал, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

Продажбите са засегнати от забавянето на глобалния икономически растеж, ескалиращата търговска война и драматичните регулаторни промени. Печалбата на концерните също пострада, като към това могат да се добавят още съкращенията при работните места, както и отлъчването на изпълнителния директори на една от водещите автомобилни групи.

Производителите на автомобили, които са способни да се справят с проблемите в глобален мащаб, разполагат с повече финансови възможности за инвестиране в технологии, които са необходими при надпреварата с конкурентите и технологичните компании при разрастващия се пазар на електромобили. Изоставащите вероятно няма да оцелеят.

Китайски неволи

Китайската компания Geely разкри през изминалата седмица, че нейната нетна печалба вероятно ще се понижи с 40% за първата половина на годината, тъй като втората по големина икономика в света продължава да се забавя на фона на търговските сблъсъци с Вашингтон.

Само за юни продажбите на Geely спаднаха с 29 на сто.

Редица големи китайски производители вече изпитаха дори по-тежки загуби. Но глобалните брандове страдат също на пазара, който вече от доста време не е източник на значителен растеж.

Ford е продала с близо 22% по-малко автомобили в Китай през второто тримесечие на годината спрямо същия период през 2018 г., докато General Motors регистрира 12-процентен спад при продажбите в Китай за същото тримесечие.

Анализатори на LMC Automotive прогнозират, че продажбите на превозни средства в азиатската страна ще се свият с 5% през тази година, след като отчетоха спад от 3% през 2018 г.

Търговското напрежение между Пекин и Вашингтон продължава да бъде основен риск за индустрията. Двете страни се споразумяха да подновят преговорите, но митата върху продуктите остават в сила.

Германската афера

Германските производители са изправени пред още по-сериозни проблеми.

BWM, Volkswagen и Daimler вече имат развит бизнес в Китай. От друга страна компаниите бяха изправени пред слабите икономически данни на домашна сцена и затегнатите правила за климата и вредните емисии.

Daimler предупреди в петък, че очаква спад в печалбата за тази година заради изтеглените от пазара автомобили, правните проблеми и слабите продажби. Концернът прогнозира, че през второто тримесечие загубите ще възлизат на 1,6 млрд. евро (1,8 млрд. долара).

Конкурентът BMW също има своите проблеми. Компанията за луксозни автомобили заяви в рамките на миналата седмица, че нейният главен изпълнителен директор Харалд Крюгер се оттегля. Печалбата на компанията се сви през първите три месеца на 2019 г., като нейния автомобилен отдел регистрира загуба. Надзорният съвет на BMW ще се срещне във вторник, за да се опита да намери заместник на Крюгер.

Световният автомобилен лидер Volkswagen отчете спад в глобалните доставки на превозни средства с 2,8% за първите шест месеца на годината.

И трите компании са изложени на влиянието на търговската война между САЩ и Китай, като в същото време американският президент Доналд Тръмп не се отказва от идеята да наложи мита върху вноса на европейски автомобили.

„Търговската война понижава потенциала на нашия пазар“, споделя изпълнителният директор на VW Херберт Дийс, добавяйки: „Опитваме се да дадем най-доброто от себе си… да не позволим на  търговията да остане само локална, защото все пак това е глобална индустрия“.

В същото време над европейката автомобилна индустрия виси сянката на Brexit, чийто развой се очаква да се случи през октомври, като този процес успя да навреди сериозно на веригата на доставки на местните автомобилни производители, които постепенно започнаха да изнасят своите производствени мощности извън рамките на Обединеното кралство.

Продължението на материала можете да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:11 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още